Fireflies, čas a peníze. Vy děláte reklamu, Vy dostanete zaplaceno!
Fireflies, čas a peníze.
Vy děláte reklamu, Vy dostanete zaplaceno!
Fireflies, čas a peníze. Vy děláte reklamu, Vy dostanete zaplaceno! Jistě jste již někdy Vašemu známému doporučili dobrý film, který jste viděli, nebo restauraci, kde jste se dobře najedli. Možná jste si v tu chvíli ani neuvědomili, že děláte tu nejlepší možnou, osobní reklamu.
OSOBNÍ REKLAMA
Kino nebo restaurace tím získala nového zákazníka a tedy tržbu. Ale co Vy? Dostali jste od nich za to provizi? Pochybuji. Jediné co jste z toho mohli mít, byl dobrý pocit, že jste někomu dobře poradili. Představte si, že byste za to samé dostávali zaplaceno. Že to není možné? Ale ano, je to možné a dokonce velmi snadné! Předem nutno říci, že největší zadavatelé tradiční reklamy na českém trhu investují do reklamy více než 1,5 miliardy ročně. Jedná se přitom skutečně pouze o reklamu, tzn. nákup mediálního prostoru. Další několikanásobky těchto částek zahrnují výrobu samotné reklamy, aktivity jako věrnostní soutěže, akce pro zákazníky, letáky, katalogy apod.
KDO PLATÍ BĚŽNOU REKLAMU?
Už jste se někdy zamýšleli nad tím, kdo vlastně reklamu platí? Ano, správně. Je nutné si uvědomit, že jsme to právě my v rolích zákazníků, kdo běžným firmám platí náklady spojené s tradiční reklamou a propagací. Ať už se jedná o televizi, rádio, inzeráty, letáky nebo spotřebitelské soutěže – na všechny tyto aktivity se skládáme. Firmy je platí ze svých marží. A ty jsou započítané v ceně každého produktu, který si jako zákazníci v obchodě koupíme. Ostatně jiný zdroj příjmů než peníze od svých zákazníků firmy nemají.
KDO PLATÍ OSOBNÍ REKLAMU?
Firmy podnikající v MLM si většinu nákladů na tradiční reklamu ušetří. Jejich komunikačním kanálem, tedy osobní, ústní reklamou jsou právě jejich obchodníci – ti jsou v kontaktu se zákazníky, monitorují jejich přání, přestavují jim nové produkty, získávají reference na další zákazníky. Zbytečné zmiňovat, že ústní reklama je pro firmu ta nejlepší možná, jaké může dosáhnout. Navíc je pro ni a zákazníky levnější a obchodníkům, kteří se do MLM zapojí, umožňuje vydělat si peníze.
KDO JE SPOKOJEN?
Firma, obchodník i zákazník. Firma získává odbyt, obchodník si vydělá peníze a zákazník dostává nadstandardní osobní servis. Spokojeni jsou tedy všichni. Není tím pádem pravdou, že v MLM platíte “někoho” nebo “něco” navíc, ba naopak. I když dostanete za reklamu zaplaceno Vy, zpravidla zákazníkovi ještě ušetříte a to i u dražších produktů. Ve většině případů jsou produkty v MLM mnohem kvalitnější, a ten samý produkt v té samé kvalitě by v maloobchodě byl vzhledem ke všem skutečnostem mnohem dražší. To, že tam najdeme produkty levnější, se bohužel odráží na jejich kvalitě. Chceme-li kvalitu, zvolte společnosti v přímém prodeji.
STÁT SE OBCHODNÍKEM
Využít výhody a stát se obchodníkem v MLM, může skutečně každý z Vás, a to prakticky hned. Výhodou je, že záleží jen na vlastních ambicích a odhodlání. Nemusíte se prokazovat žádnými zkušenostmi ani vzděláním. Pokud chcete být úspěšní, musíte se naučit velmi rychle spolupracovat se svými kolegy. Ti budou mít zájem o úspěch celé obchodní skupiny a budou Vás tedy aktivně podporovat. Vzniká tak oboustranný tlak i na odpovídající praktická školení, která by měla překonat právě chybějící teoretické základy nebo praktické zkušenosti. Nespornou výhodou je, že nejste na základě svých současných předpokladů zařazeni do určité “kasty”, jak tomu zpravidla bývá u zaměstnavatelských společností. Záleží zejména na Vás, nakolik budete úspěšní a kolik času investujete. Můžete velkou měrou svůj úspěch ovlivnit. Nutným předpokladem je, že budete mít k dispozici kvalitní produkt nebo službu a budete chtít něco ve Vašem životě změnit. Více pro začátek nepotřebujete ….
JÁ NA TO NEMÁM
Že jste nikdy neprodávali? Že se stydíte, nevíte jak, nebo že nemáte talent přesvědčovat lidi? Slýchávám to často – “ten umí prodávat, že by prodal mrtvýmu zimník”. Obdivujete lidi, kteří jsou úspěšní. Vycházíte z toho, že se lidé dělí na ty, kteří mají nadání prodávat a ty, kteří tímto talentem obdařeni nebyli? Někdo se lidí nebojí a nedělá mu potíže působit suverénně a přesvědčivě. Jiní lidé jsou spíše introvertní a preferují práci v ústraní, bez přímého kontaktu s dalšími lidmi. Jsou lidé komunikativní, kteří dokážou své protějšky dobře odhadnout a naladit se na jejich vlnu. Jsou lidé, kteří ostatním přijdou zvláštní, odtažití, chladní a uzavření. Je zřejmé, že těm druhým bude úkol “prodávat” činit větší potíže. Nicméně talent ve skutečnosti při úspěchu v přímém prodeji (a nejen!) tak velkou roli nehraje.
TALENT
Podívejme se na sportovce. Sport může být velmi dobrou paralelou ke všem činnostem, včetně obchodu. Většinou všichni přemýšlíme o špičkových tenistech, fotbalistech, hokejistech, závodnících formule 1 a dalších obdivovaných sportovcích jako o talentech ve svém oboru. Skutečností ovšem je, že naprostá většina těchto lidí velmi dlouhou dobu trénovala, aby se dostala tam, kde jsou teď.
ČAS
Jejich úspěch je tak kombinací talentu, času a tvrdého drilu. Spíše ale dlouhodobého tvrdého drilu. Bez investovaného času to nejde. Stejně tak lze vidět i přímý prodej. Nevzdat se, mít vytrvalost. Talent? Často jen dobrá výmluva. Když na něco “nemáte talent”, hned si lépe zdůvodníte, že Vám něco nejde. Praxe ale ukazuje, že výdrž a odhodlání jsou daleko důležitější! Každý z Vás má volbu: buď se svých snů vzdáte, nebo půjdete dále, i když na cestě budete mít často překážky. Pro splnění svých snů však myslím, že stojí za to se nevzdat a vytrvat. Přestaňte tedy přemýšlet o tom, jak to nemůže jít, a spíše hledejte možnosti, jak to jít může. Jen v tom druhém případě může nastat změna k lepšímu! Vydejte se lepším směrem….
[kkstarratings]
……..
Inspirace a poděkování:
Jiří Švestka, úspěšný obchodník a manažer, zakladatel školícího systému Obchod je Hra®.
Použity myšlenky a citace z knihy: Přímý prodej, Cíle